Saturday 25 August 2012

widget yang perlu ada di sebuat blogspot

memandangkan blog ini masih baru, even follower pun belum ada (tah ada ke tidak) agak sesuai benarlah entry kali ini.

banyak blog yang telah dibloghoping oleh saya kemain cantik dan kreatifnya lah si owner. tak kurang juga yang macam serabut-macam-bangang, layout tah apa-apa dengan bersepah iklan dari atas ke bawah pun ada saya jumpa. mostly, lagi banyak widget, lagi berat. contoh, blog popular redmummy kalau nak tunggu dia punya loading, da boleh siap masak maggie dan makan pun belum tentu terbuka. 

saya sukakan sesuatu yang simple. yang konsep tak menyusahkan orang buat orang ternanti-nanti. saya nak orang selesa baca blog saya, selesa lihat layout blog saya, supaya kurang sikit orang menyumpah seranahkan saya macam saya selalu buat tu. #ops!

setiap orang ada citarasa sendiri. ada yang suka banyak bling-bling, ada yang suka letak mp3 kuat nak mati, ada yang suka kiri kanan gambar syok sendiri penuh pun ada. pada saya, kalau saya boleh in dengan cara penulisan dia, boleh masuk dengan soul saya, tak kisahla apa kau nak letak waima gambar bogel sekalipun, saya akan cuba hafal link dan continue baca. sekali sekala dapat gak tambah dosa yek.

chicsinred.com antara blog yang saya suka baca. penulis dia cantik jah.
antara widget yang saya rasa perlu ada di sebuah blog ialah;


  • follower
yang ini pada aku pentinglah. kita kena tahu siapa yang sudi follow kita, sebab suka membaca apa yang kita tulis.dan ini ugalah penyumbang kepada incme pendapatan sampingan kita (jika ada) the more followers, the more power. (kononnya)
  • shoutbox
ada orang tak suka guna shoutbox, tapi pada saya dia penting. widget ni boleh bantu kita trace orang-orang yang telah bloghoping blog kita. lantakla kalau nak promote koset atau pinggan mangkuk, janji diorang penah singgah blog kita. 
  • label
ini lebih kepada sistem pengurusan entri. konsep ala-ala 5s gitu. esok kalau entri dah berjuta, senang skit kita nak cari dan narrow kan kepada pecahan carian lebih kecil
  • blogroll
widget ni bukanlah banyak memberi benefir kepada pembaca. ni memudahkan si owner pergi ke blog dia suka tanpa taip susah-susah link dia. just klik, da sampai
  • recent comment
ini pun sama. lebih kepada meyenangkan owner, lagi-lagi kalau owner tu tak alertkan email dia ke new comment. kang ada yang terlepas reply komen orang gitew

setakat ni, saya baru tambah beberapa widget sahaja. tapi no musiklah, atau ribu-ribu gamabr, atau benda bling-bling dan sewktu dengan nya. tak koser jah buat berat page blog mak je

insyallah masa terdekat kalau rajin saya kasi completekan blog ini ye

so, what say you?

No comments: